W naszej Diakonii Modlitwy
posługują między innymi dwa małżeństwa, którym w ubiegłym roku urodziły się
maleństwa. Pierwsza była Klara, druga Nina. W ramach prezentu zaproponowałem że
maluszki dostaną ikony z patronami. O tradycji obdarowywania dzieci ikonami o
danym wymiarze pisałem już przy okazji ikony Świętej Zuzanny. Krzysiek, również
z naszej diakonii, przygotował mi deski i zaczęło się. Niestety ciągle brakuje
mi czasu i prace nad ikonami przeciągały się, a właściwie ciągle się
przeciągają. Na razie skończona jest poniższa ikona Świętej Klary, dla Niny
gotowa jest deska, zagruntowana, do szlifowania.
Ikony Świętej Zuzanny nie
znalazłem (w całości) z Klarą takich problemów nie było. Ikonę oparłem na
najstarszym przedstawieniu z roku 1255/56. Poniżej wrzucam opis, dość długi,
który przygotowywałem do szkoły, który oparłem na dokumentach znalezionych w
sieci, w szczególności opisie s. M. Rafaela OCPA. Ikonę zmieniłem, uprościłem, z
powodu kształtu deski zrezygnowałem z bocznych ołtarzy, które są piękne,
treściwe, ale nie nadają się na małą ikonę. Największe problemy miałem z kolorami
szat, szczególnie z płaszczem, który w opisie ma kolor zielony, na zdjęciach
znalezionych w sieci już nie do końca, tam kolory są przeważnie brązowe.
Ostatnio zauważyłem, że większe problemy mam właśnie z szatami, to jakaś
zmiana, bo na początku problemy stwarzały mi twarze. Z przedstawienia twarzy
Świętej Klary jestem nawet zadowolony, powstała szybko, bez większych
problemów.
Opis ikony
Klara ubrana jest w prosty
habit przepasany sznurem o trzech węzłach. Na głowie ma ciemny welon, a na
ramionach płaszcz (pelerynę). Suknia koloru niebieskiego w ikonografii wskazuje
na głębokie życie duchowe i mistycyzm. Klara na tej ikonie jest zatem ukazana
jako mistyczka, a jej dusza jest niebem na ziemi - „przez łaskę dusza wiernego
człowieka większa jest od nieba, bo niebiosa nie mogą objąć Stwórcy, tylko
dusza wierna jest Jego mieszkaniem i siedzibą, a to jedynie przez miłość” (3
List do Agnieszki 21-22). Kolor niebieski przypomina również postać Maryi.
Mistrz w tej ikonie ukazuje nam Klarę, jako „doskonałe odbicie Matki Boskiej”
(Żywot św. Klary, Wprowadzenie 14).
Płaszcz koloru zielonego
podkreśla wewnętrzne bogactwo, duchową płodność i wieczną młodość. Zielony
kolor w ikonografii obrazuje również ożywiającą moc Ducha Świętego. Klara zatem
jest kobietą o bogatym wnętrzu, matką wielu dziewic, pragnącą zawsze „Ducha Pańskiego
wraz z Jego uświęcającym działaniem” (Reguła 10, 9). Przykład jej życia jest
wciąż żywy i aktualny, i przez wieki z niesłabnącą mocą pociąga dusze do Boga.
Złote tło, na którym umieszczona jest postać Klary symbolizuje jej świętość
oraz podkreśla fakt, że Klara osiągnęła chwałę nieba i została kanonizowana.
Złoto oznacza również blask, światło i nawiązuje do jej imienia (Klara =
jasna): „jasna imieniem i jasna cnotą” (Życiorys św. Klary 1,1).
Cała postać Klary jest
wyraźnie wydłużona, sprawia wrażenie wysokiej i smukłej. Takie wydłużenie
proporcji ciała w ikonografii wskazuje na uduchowienie przedstawianej osoby. Jest
to już nowy człowiek, człowiek przemieniony, inny od człowieka cielesnego.
Twarz Klary jest spokojna i
łagodna. Duże oczy są symbolem jej głębokiego życia wewnętrznego, życia kontemplacyjnego,
tego nieustannego wpatrywania się w Jezusa – Zwierciadło bez skazy (por. 4 List
do Agnieszki). Stanowią równocześnie dla nas zaproszenie, by zajrzeć niejako do
jej duszy, wejść do środka, w intymny świat wewnętrznych przeżyć Klary. Małe
usta podkreślają cnotę milczenia. Wyraźnie widoczne są uszy – znak postawy
otwartości i wsłuchiwania się w natchnienia Ducha Św. oraz w głoszone Słowo
Boże, która to postawa cechowała Świętą za jej życia. Równocześnie uszy są symbolem
tego, że Klara – teraz już w niebie – wysłuchuje naszych próśb i modlitw. Lewe
ucho jest wyraźnie większe – po lewej stronie ciała umieszczone jest serce,
zatem Klara słucha sercem.
Klara w dłoni trzyma krzyż i
na ten krzyż wskazuje prawą ręką. Całe jej życie było kontemplacją krzyża, to z
Księgi Krzyża czerpała mądrość, odwagę i moc. I nam zaleca to samo. Ten krzyż
jest bogato zdobiony, co mocno kontrastuje z ubogim strojem Świętej tzn. krzyż
dla Klary był jej jedynym skarbem, całym jej bogactwem. Krzyż ten umieszczony
jest na lewej piersi Klary, na wysokości serca, Klara bowiem nosiła Ukrzyżowanego
w swym sercu. Jej życie zakonne zrodziło się „z gorącej tęsknoty za ubogim
Ukrzyżowanym” (1 List do Agnieszki 13).
Krzyż w rękach Klary jest jej
berłem, a złoty nimb nad jej głową jest jej
koroną. Klara zatem króluje ze świętymi w niebie zgodnie z obietnicą św. Franciszka:
„Każda będzie królową w niebie ukoronowaną wraz z Dziewicą Maryją” (Zachęta dla
Ubogich Pań 6). Berło jest symbolem władzy i mocy. Krzyż w życiu Klary
rzeczywiście był jej berłem. Słynęła ona z tego, że mocą znaku krzyża czyniła wiele
cudów: „Chrystus na krzyżu, umiłowany przez Klarę, odpłaca się jej, jako że
będąc rozpłomieniona miłością dla tajemnicy krzyża, mocą tegoż krzyża dokonuje
znaków i cudów” (Życiorys św. Klary 32,1).
Centralną postać św. Klary
otacza 8 kolejnych okien ikony, z których każde prezentuje inną scenę z życia
Asyskiej Świętej. Tym sposobem jedna ikona przedstawia kilka momentów życia
Klary niejako naraz, równocześnie. W ten sposób otwiera nas ona na wieczność, w
której czas już nie istnieje – nie ma przeszłości, ani przyszłości, jest
wieczne teraz.
Klara – już święta – nie jest
zatem postacią z przeszłości, ona cała zanurzona jest w tym boskim „teraz”.
Ikonografia zachodnia:
Ikonografia najczęściej
przedstawia św. Klarę z monstrancją w ręku. Podanie bowiem głosi, że w czasie
najazdu Saracenów na Asyż Klara miała ich odstraszyć Najświętszym Sakramentem,
który wyniosła z kościoła. Blask płynący z Hostii miał jakoby porazić wroga i
zmusić go do ucieczki. Legenda powstała zapewne na tle szczególnego
nabożeństwa, jakie miała św. Klara do Eucharystii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz