czwartek, 21 grudnia 2017

Biblia Impulsy

Czekam na święta. Niestety, ostatnio jestem zmęczony i bardziej czekam na odpoczynek, szczególnie że po świętach mam kilka dni urlopu. To smutne, moje oczekiwanie powinno być ukierunkowane na Chrystusa, ale niestety jest tak jak jest. Muszę zrobić ze sobą porządek, mam nadzieję że właśnie po świętach się tym zajmę.

Świat przytłacza, przeszkadza, odciąga od tego co najważniejsze. W liście św. Jakuba można znaleźć następujące zdanie: „Religijność czysta i bez skazy wobec Boga i Ojca wyraża się w opiece nad sierotami i wdowami w ich utrapieniach i w zachowaniu siebie samego nieskalanym od wpływów świata” [Jk 1,27]. Niestety świat ma na mnie wpływ, chciałbym żeby było inaczej, ale trudno odciąć się od otoczenia. Ważne żeby ten wpływ nie oddalał mnie od Boga, by On był na pierwszym miejscu.


Rozważam w ostatnim czasie list św. Jakuba i chociaż nie pierwszy raz, tylko kolejny, to nie pamiętałem jak niesamowity to tekst. Rozważam za sprawą nowego tłumaczenia Biblii, dokładnie Biblii Impulsy. O tej pozycji dowiedziałem się niedawno, na rekolekcjach szafarzy, prowadzonych przez ks. Janusza Wilka. Wspomniał on o tym tłumaczeniu, o tym że jest redaktorem naukowym serii, bo Biblia Impulsy to docelowo XIX tomów Nowego Testamentu, a potem może i Stary. Każda ewangelia, list to osobny tom, a ten podzielony jest na fragmenty wraz z komentarzami. Komentarze to: lektura tekstu (zawiera wskazania pomagające w jak najlepszej lekturze poszczególnych perykop); refleksja (najczęściej nawiązuje do obecnych spraw społeczno-kulturowych); aktualizacja (odnosi rozważany tekst do życia czytelnika) oraz czy wiesz, że... (poszerza wiedzę biblijną czytelnika). Taki podział, takie komentarze świetnie nadają się do modlitwy Namiotem Spotkania (lectio divina), pomagają w modlitwie, pozwalają na nowo spojrzeć na stary tekst. Tekst jest na nowo tłumaczony, przystępnym językiem.

Na dzień dzisiejszy wydanych są dwa tomy, wspomniany list św. Jakuba oraz list do Filipian. Cena to 20 zł, czy kolejne tomy będą się pojawiać i jak często, zależy od nas – czytelników i kupujących, do czego bardzo zachęcam. To może być jeszcze jeden prezent dla bliskich.
Szczegóły na temat wydania można znaleźć np. tutaj czy tutaj.


2 komentarze:

  1. Jaka ta refleksja prawdziwa ...
    Zapowiedź nowego wydania Biblii brzmi bardzo ciekawie, ciekawa jestem, czy rzeczywiście komentarze są wg Pana wartościowe?

    OdpowiedzUsuń
  2. Osobiście wolałbym bardziej zaawansowane (jeśli można tak napisać). Korzystam na codzień z Biblii Jerozolimskiej i wolę ją, Biblia Impulsy dla mnie jest świetna (tak jak napisałem) do namiotu spotkania/lectio, te komentarze czasami są ciekawe, czasami dają do myślenia, a czasami są jakby kierowane do dzieci. Bardzo nierówne. Nie wiem jak będzie z kolejnymi tomami, dzisiaj planuję zakupić kolejny ;) więc może coś napiszę więcej. Poszczególne są różnych tłumaczy, różne osoby je opracowywały, sam jestem ciekaw jak to będzie wyglądać. Nie wiem też na ile ks. Wilk ingeruje w całość, być może kiedyś wybiorę się go zapytać (rezyduje kilka kilometrów ode mnie :) ).

    OdpowiedzUsuń